Kategori: Stockholm

Fatrider elektrisk cykel

Fatrider elektrisk cykel

I dag på Drottninggatan i Stockholm stötte jag på en cool sak. Vet inte riktigt vad jag ska kalla den, inte en cykel, ej heller moped. Designmässigt stack den då ut i alla fall med sina feta däck och utsträckta look. Jag snackade lite med killen som körde den, och han hävdade att man inte behöver något moped-kort (eller förarbevis) för att köra denna. Tydligen så klassas den som en elcykel, men han sa att trafikverket inte riktigt vet hur de ska klassa alla dessa nya fordon som kommer in på marknaden. Denna hoj heter i alla fall Fatrider och du kan läsa mer om den på länken här nedanför bilderna.

https://scrozer.se/produkt/eldriven-scooter-fatrider-1000w-scrozer-elscooter-fatcruiser/

 

 

Jag vet var Keyser Söze finns

Jag vet var Keyser Söze finns

 

Jag vet var Keyser Söze finns. Han jobbar på en krog på Södermalm.
Jag vet var Keyser Söze finns. Han jobbar på en krog på Södermalm.

Jag vet var Keyser Söze finns. Han jobbar på en krog på Södermalm. Närmare bestämt på en restaurang som heter Rimini. Keyser Söze förekommer i en film som heter ’The Usual Suspects’ eller ’De misstänkta’ på Svenska. Filmen kom redan 1995, men har varit en av mina favoritfilmer under en lång tid. Kevin Spacey spelar rollen som Mr Söze. Har du ännu inte sett den filmen så är det hög tid!

SL’s reskassa verkar oerhört förvirrat

SL’s reskassa verkar oerhört förvirrat

I dag är sista dagen på mitt periodkort på SL. Nu är det så att jag även måste nyttja SL i morgon. Som du kanske känner till så har de slutat sälja den så praktiska remsan. Remsan kunde bara vara där i plånboken utan att göra mycket väsen av sig. Bara att plocka fram när den behövdes. Nu har då SL gått över till s.k. resekassa. Detta innebär några olika saker:

  • Du måste skaffa ett SL-Access kort. Detta är ju inte så farligt, kostar 20 kr men de allra flesta har redan ett.
  • Du måste sedan fylla på kassan med mellan 100 och 1000 kr. Detta är en förbättring jämfört med tidigare då du var tvungen att köpa för 200 kr som en remsa kostade.
  • Du måste ange om du reser med helt eller reducerat pris. Detta kan ju också te sig som ett ganska normalt krav. Det medför ju då att man inte kan låna kort av varandra om man tillhör olika ’klasser’. Detta måste väl gå att lösa på något annat sätt?
  • Du måste bestämma standardresa. Vad är detta för idiotisk idé?! Du ska alltså ange hur många ”kuponger” som ska dras när du lägger kortet mot en läsare. Det går att välja 2, 3 eller 4 zoner, detta skall då motsvara din s.k. ”Standardresa”. Jag kan alltså inte improvisera och åka motsvarande 3 zoner om mitt kort är inställt på 2. Klart jag kan blippa mitt kort en gång till, men då debiteras ytterligare en standardresa och eftersom denna inte kan vara 1 så blir det minst 4 för en resa som egentligen kostar 3. Ännu krångligare blir det ju då om någon har 4 som sin standardresa. Då kan man inte använda kortet för en kortare resa på 2 eller 3 ’kuponger’ utan att bli överdebiterad.

SL, var det inte lättare att bara behålla remsan?

Tillbaka i Sverige igen…

Tillbaka i Sverige igen…

Nu har vi varit tillbaks i Sverige i lite mer än en vecka och det enda jag tänker på är när och hur vi kan åka ned igen. I helgen har vi ritat en första ritning på det hus vi kommer att bygga i Filippinerna. Mark har vi där sedan en par år och nu börjar det dra ihop sig till att bygga hus. Detta hus kommer att fungera som vår bostad under tiden vi är där, men även bostad för vissa av de personer som kommer att arbeta med bygget av nästa hus.

Read More Read More